Waarom bewegen

Tips voor het verhogen van je stofwisseling

De snelheid van je stofwisseling (metabolisme) hangt af van factoren als leeftijd en erfelijkheid. Maar je kunt zelf ook het een en ander doen om je stofwisseling te verhogen. Bijvoorbeeld door het drinken van water en het doen van krachttraining. Dit zijn enkele voorbeelden, maar er zijn nog tal van andere tips die effect hebben op het verbeteren van je stofwisseling. Onderstaand een uiteenzetting daarvan.

Je stofwisseling verhogen

Het lijkt niet helemaal eerlijk, de ene persoon kan alles eten zonder een gram aan te komen. Een ander persoon voelt zich letterlijk aankomen bij het eten van een taartje. Dat heeft allemaal te maken met je stofwisseling, dus hoe snel je lichaam voedsel afbreekt en dit omzet in energie. De snelheid van je stofwisseling hangt af van factoren als geslacht, leeftijd, lengte, hormoonhuishouding en erfelijke aanleg. Mannen verbranden nu eenmaal sneller en meer calorieën dan vrouwen. En hoe ouder je wordt, hoe trager je stofwisseling werkt.

Lees meer ...
De gezondheidsvoordelen van sporten

Dat bewegen goed is, weet iedereen. Maar welke sport is nou precies goed voor wat? En welke sport is geschikt als je last hebt van je hart, longen, gewrichten of je rug?

Sporten vermindert de kans op het ontstaan van hart- en vaatproblemen én verbetert de conditie van wie al een hart- of vaataandoening heeft. Hoe intensief hartpatiënten kunnen sporten, hangt af van de aard en ernst van de aandoening, eventuele andere gezondheidsproblemen en leeftijd.

Lees meer ...
Partners & Sponsors
Janssen Fritsen